Älykkään johtamisen e-Oppiminen – mahdollisuus vai uhka?
2016-02-26 Juha Hynynen
Olemme Pertec’illä viime aikoina pohtineet älykkään johtamisen valmennuksiimme liittyen eLearning’in – verkko-oppimisen – kytkemistä tiiviimmin ja laajemmin osaksi valmennusohjelmiamme. Yhtenä pontimena pohdinnoillemme on ollut määrätietoinen kansainvälistymisemme Itä-Afrikan markkinoille ja siellä asiakaskunnalta tullut selkeä viesti eLearning-menetelmien tarpeesta lähipäivien jatkeena.
Ajatus verkko-oppimisesta ei toki ole uusi: Jo 1960-luvulla maineikkaassa Xanadu-projektissa (xanadu.com) kehitettiin hypertekstipohjaista sittemmin World Wide Web’in innoittajaa, jossa toisiinsa kytketyt elektroniset dokumentit tarjosivat joustavan sisällönhallinta- ja oppimisympäristön.
Wikipedia määrittelee verkko-oppimisen seuraavasti: verkko-oppimisella tarkoitetaan tieto- ja informaatioteknologian käyttöä oppimisen menetelmänä, toimintatapana tai välineenä; E-oppiminen on sosiaalinen prosessi, ja siihen kuuluu vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa ihmisten kesken.
Nykyisin eLearning pitää nähdä ei pelkästään tietoverkon hyödyntäjänä vaan kokonaisvaltaisesti kaiken digitalisaation jatkeena: Kuten Pertec’in Tulevaisuuden Johtaminen 2020 –kirjassa totesimme “Mobiiliteknologian mahdollisuudet käytännön johtamistilanteiden tukijärjestelminä ovat erityisesti valtavat: Samaan tapaan kuin ihmiset nykyään löytävät tiensä paikasta toiseen mobiililaitteissa olevien navigaattoreiden avulla voivat tulevaisuuden digitaalitalouden johtajat saada mobiililaitteistaan osviittaa ja seikkaperäisiä, aikaan ja yksilöön sidottuja toimintaohjeita ja muistutuksia erilaisten vuosikellon mukaisten tai kertaluonteisten haastavien johtamistilanteiden ratkaisemiseen”. Samoja teknologioita voi helposti nähdä käytettävän myös oppimistarkoituksiin.
Moni kyseenalaistaa voiko ihmisten johtamista ja innostamista oppia ja siinä kehittyä “etänä”. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että paras oppimistulos saavutetaan, jos oppimisen lähipäivät kytketään kiinteästi niiden välillä tapahtuvaan “käytännön harjoitteluun”, jossa digitaalisilla eLearning-palveluilla ja –sovelluksilla on tulevaisuudessa aiempaa vahvempi rooli. Eihän uudella autolla ajamistakaan opi autokaupassa kuskin paikalla istumalla vaan menopeli pitää viedä itse moottoriteille, kaupungin kapeille kujille ja erikoistilanteisiin, jotta sen kanssa pääse sinuiksi.
Pertec’in valmennusohjelmissa olemme aina nähneet työpajojen väliin sovitetut yksilö- ja pienryhmätehtävät, keskustelut ja verkkopohjaiset arvioinnit oleellisina osina tehokasta oppimista ja menetelmien sisäistämistä. Erilaiset pelit, simulaatiot ja oppimispäiväkirjat ovat meillä olleet käytössä jo pitkään.
Nyt muokkaamme vuosien saatossa kehitettyä älykkään johtamisen sisältöä ja valmennusmenetelmiä yhä selkeämmin vastaamaan digitalisoitumisen vaatimuksia ja mahdollisuuksia. Tämä tarjoaa asiakkaillemme lisäarvoa ja innostavan tavan johtaa ihmisiä verkostoituneessa maailmassa.
Olemme Pertec’illä viime aikoina pohtineet älykkään johtamisen valmennuksiimme liittyen eLearning’in – verkko-oppimisen – kytkemistä tiiviimmin ja laajemmin osaksi valmennusohjelmiamme. Yhtenä pontimena pohdinnoillemme on ollut määrätietoinen kansainvälistymisemme Itä-Afrikan markkinoille ja siellä asiakaskunnalta tullut selkeä viesti eLearning-menetelmien tarpeesta lähipäivien jatkeena.
Ajatus verkko-oppimisesta ei toki ole uusi: Jo 1960-luvulla maineikkaassa Xanadu-projektissa (xanadu.com) kehitettiin hypertekstipohjaista sittemmin World Wide Web’in innoittajaa, jossa toisiinsa kytketyt elektroniset dokumentit tarjosivat joustavan sisällönhallinta- ja oppimisympäristön.
Wikipedia määrittelee verkko-oppimisen seuraavasti: verkko-oppimisella tarkoitetaan tieto- ja informaatioteknologian käyttöä oppimisen menetelmänä, toimintatapana tai välineenä; E-oppiminen on sosiaalinen prosessi, ja siihen kuuluu vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa ihmisten kesken.
Nykyisin eLearning pitää nähdä ei pelkästään tietoverkon hyödyntäjänä vaan kokonaisvaltaisesti kaiken digitalisaation jatkeena: Kuten Pertec’in Tulevaisuuden Johtaminen 2020 –kirjassa totesimme “Mobiiliteknologian mahdollisuudet käytännön johtamistilanteiden tukijärjestelminä ovat erityisesti valtavat: Samaan tapaan kuin ihmiset nykyään löytävät tiensä paikasta toiseen mobiililaitteissa olevien navigaattoreiden avulla voivat tulevaisuuden digitaalitalouden johtajat saada mobiililaitteistaan osviittaa ja seikkaperäisiä, aikaan ja yksilöön sidottuja toimintaohjeita ja muistutuksia erilaisten vuosikellon mukaisten tai kertaluonteisten haastavien johtamistilanteiden ratkaisemiseen”. Samoja teknologioita voi helposti nähdä käytettävän myös oppimistarkoituksiin.
Moni kyseenalaistaa voiko ihmisten johtamista ja innostamista oppia ja siinä kehittyä “etänä”. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että paras oppimistulos saavutetaan, jos oppimisen lähipäivät kytketään kiinteästi niiden välillä tapahtuvaan “käytännön harjoitteluun”, jossa digitaalisilla eLearning-palveluilla ja –sovelluksilla on tulevaisuudessa aiempaa vahvempi rooli. Eihän uudella autolla ajamistakaan opi autokaupassa kuskin paikalla istumalla vaan menopeli pitää viedä itse moottoriteille, kaupungin kapeille kujille ja erikoistilanteisiin, jotta sen kanssa pääse sinuiksi.
Pertec’in valmennusohjelmissa olemme aina nähneet työpajojen väliin sovitetut yksilö- ja pienryhmätehtävät, keskustelut ja verkkopohjaiset arvioinnit oleellisina osina tehokasta oppimista ja menetelmien sisäistämistä. Erilaiset pelit, simulaatiot ja oppimispäiväkirjat ovat meillä olleet käytössä jo pitkään.
Nyt muokkaamme vuosien saatossa kehitettyä älykkään johtamisen sisältöä ja valmennusmenetelmiä yhä selkeämmin vastaamaan digitalisoitumisen vaatimuksia ja mahdollisuuksia. Tämä tarjoaa asiakkaillemme lisäarvoa ja innostavan tavan johtaa ihmisiä verkostoituneessa maailmassa.